
Pædagogik
En stor del af
genstandsfeltet for pædagogik er uddannelsessystemer, ledelses og læringssystemer i bred forstand
og helt specielt det offentlige skolesystem.
Folkeskolen
Da jeg selv gik i
folkeskole syntes jeg en stor del af tiden at det var meget kedeligt, det
gjorde jeg sådan set også i gymnasiet, og jeg har altid brugt utrolig meget
energi på idrætstimerne, frikvartererne og mine fritidsinteresser. I skolen
kunne jeg bedst lide kreative fag: Sløjd, Billedkunst og Idræt. De fag som er lavest i det faglige hierarki. Udover det
har jeg altid været glad for at læse og skrive. Da jeg blev lidt mere
selvbevidst brugte jeg stort set alt min tid på at være i opposition til
skolen. Min holdning var at den var for kedelig, af den grund, samt mange
andre, brugte jeg næsten konstant, fra 7. klasse og til afslutningen af
gymnasiet, min energi på at være på tværs af skolesystemet, medfølgende den
pågældende norm og på andre ting end det pensum der var opgivet.
Til mit held,
overlevede jeg heldigvis med to eksamener, som dog ikke er værd at bemærke. Med
endnu mere held fik jeg lang tid efter overbevist Københavns Universitet om at
jeg skulle være der, på trods af alt.
Sir Ken Robinson
Derfor ligger det
heller ikke fjernt fra mig at blive draget af Sir Ken Robinson’ s tanker om
folkeskolen. Jeg er kun faldet over hans RSA Animations og nedenstående uddrag af hans TED talk og har
som sådan ikke større kendskab til ham. Om ikke andet, så er hans tanker
inspirerende og sætter spørgsmålstegn ved, hvordan vores skolesystem er i dag.
Her er derfor to videoer som viser nogle af hans tanker om dette.
En kort opremsning af den historiske udvikling af folkeskolen og Ken Robinsons egne vurderinger af aktuelle problemstillinger.
Et uddrag af et foredrag hvor han, med ironisk humor omtaler nogle aktuelle problemstillinger vedrørende kreativ udvikling og udfoldelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar